Zekanın yüzde 50'si genetikmiş

İnsanlardaki hafıza farklarının yüzde 40'ı ile problem çözme yeteneğinin yüzde 50'si, genetik yapıdan kaynaklanıyor

Zekanın yüzde 50'si genetikmiş

Zekâ düzeyinin yüzde 50 oranında genetik olduğu kanıtlandı. Şimdi araştırmacılar genlerle oynanarak "üstün zekâlar ortaya çıkar mı" sorusunu araştırıyor. İskoçya'da 3 bin kişi üzerinde yapılan bir araştırmanın sonuçlarına göre insanların zekâsının yüzde 50'si genetik yapıdan kaynaklanıyor.

Daha önce zekânın bir veya iki tane genin sonucu olduğu düşünülüyordu ancak bilim adamları aslında yüzlerce veya binlerce genin zekâyı etkilediğini keşfettiler. Her gen zekânın başka bir yönünü belirliyor. Bunu kanıtlamak ve araştırma için 3 bin 311 kişinin DNA yapısı incelendi. Bilgi ve problem çözme yeteneği gibi iki farklı zekâ tipi arasındaki bağlantıya bakıldı. İnsanların arasındaki hafıza konusundaki farklıklarının yüzde 40'ı ile problem çözmede görülen farkların yüzde 50'sinin temelinde genler olduğu görüldü. Bu sonuçlar da "Molecular Psychiatry" dergisinde yayımlandı.

YAŞLAR ARASINDA FARKLILIK

Edinburgh Üniversitesi'nden Ian Deary'nin liderliğini yaptığı araştırmanın bir sonraki safhasında da hangi genin zekâyı en fazla etkilediğini saptama çalışmaları yapılacak. Ayrıca yapılan çalışmalarda insanların zekâsının niye 11 ve 80 yaş arasında değiştiği araştırılacak. Avustralya'daki Queensland Tıbbi Araştırma Enstitüsü'nde istatistik genetiği profesörü olan Peter Visscher yapılan çalışmanın sonuçlarını, "Zekâ için eğitim gibi çevresel faktörlerin yanında insanın genetik yapısı da önemlidir" diye yorumluyor.

Kaynak: Sabah